24-08-2010 plain of six glaciers en grizzly

24 augustus 2010 - Lake Louise, Canada

Vandaag is het weinig bewolkt. Eindelijk weer blauwe lucht. We staan al om 8 uur op en rijden naar lake Louise, het lake. Daar parkeren we voor een tocht naar "the plain of thye six glaciers".
We ontbijten op ons gemak en vertrekken rond 10:00. We zien meteen al een glacier aan het einde van het lake. En hele hordes mensen, die foto´s maken van Chateau lake Louise. flits flits.
Het pad loopt eerst een stuk omhoog door bossen. Als we bijna bij open stukken zijn, zien we twee mannen staan. Ze wachten op meerdere mensen omdat ze een grizzly op het pad voor hen gezien hebben!! Jaiks!

We lopen nu met een groep van 6 mensen, da´s minder gevaarlijk. De voorste fluit af en toe en roept de beer. We zien scat: berenpoep vol met bessenpitjes, midden op het pad. De beer is niet meer op het pad. Een stuk verderop staan mensen naar boven te kijken. Daar zien we een grizzly met twee kleintjes erbij rondhobbelen. 't is wel ver weg, maar toch mooi om te zien (of juist mooi om te zien omdat het ver weg is, haha).
We pauzeren even op wat stenen in de buurt van het six glaciers teahouse. we zien een stuk van de gletcher afbreken en omlaag vallen, en dan komt daar een grizzly aangehobbelt! Zij jaagt op een grondeekhoorn en de ptarmigans (soort hoentjes) vliegen verstoort op. Ze heeft twee kleintjes bij zich die ronddartelen. Het is mooi om te zien zo dichtbij, maar als ze onze richting uit loopt, wordt het wel erg spannend! We pakken onze spullen en lopen richting teahouse. De eigenaresse sluit het pad tijdelijk af en legt uit dat de grizzly het pad vaak gebruikt om die richting in te lopen. Ze krijgt nu de kans om over te steken. Maar ma grizzly besluit om via het bos omhoog weer terug te gaan. Als het pad weer vrijgegeven wordt, lopen we weer verder. We zien steeds meer gletchers en toppen met sneeuw.
Op de terugweg zien we geen beren meer. We lopen onder langs het meer, waar rotspartijen zijn die stevig worden beklommen met touwen en zo. Steile wanden rijzen op langs het water. Het pad wordt helaas ook gebruikt door paarden......pfff stank.
Omdat het lekker weer is gaan we weer BBQen.

1. jose:
    29 augustus 2010
    hoi allemaal,,
    toch nog n Grizzly beer gezien oei wat spannend is dat geweest, maar ook wel heel leuk denk ik haha,
    gelukkig is alles goed gegaan !! ondertussen zijn jullie weer veilig thuis xxx ! heel hartelijk dank voor de mooie en duidelijke weblog , ik heb er echt van genoten, Liefs Oma en Mam doeiixx